Je wilt graag een bank in de buurt. Om gewoon even binnen te lopen voor een vraag of een goed advies. Een kantoor om de hoek, met een Zelfstandig Adviseur die je kent. Waar je jouw geldzaken regelt zoals jij dat wilt. Dat vind je allemaal bij RegioBank.

Wij zijn dichtbij en betrokken

RegioBank kiest bewust voor kantoren in dorpen en kleine steden. Want in heel Nederland verdienen mensen een bank in de buurt. Je wordt geholpen door een lokale Zelfstandig Adviseur. Die weet wie je bent en wat er speelt in jouw omgeving. We nemen de tijd voor je. Gewoon, een goed gesprek met een kop koffie. Op deze manier kunnen we je echt advies op maat geven.

Alles onder één dak

Je kunt bij ons terecht voor betalen, sparen en jouw hypotheek. Zowel voor jezelf als jouw bedrijf. En je regelt het zoals jij dat wilt. Op kantoor, thuis via internet of onderweg via onze Mobiel Bankieren app.

Begrijpelijke oplossingen voor betalen, sparen, alles

Begrijpelijke oplossingen voor betalen, sparen, alles
Wij brengen jouw financiële vragen terug naar begrijpelijke oplossingen. Daarbij houden wij het simpel: gewoon goede producten en een heldere uitleg over de mogelijkheden. Zodat je goede keuzes maakt en een goed gevoel heeft over jouw geldzaken. Daar staan wij voor.

Wil je eens met een van onze adviseurs Regiobank spreken
neem dan contact op met

Anke Kenkhuis-Bakker
Adviseur Regiobank

10 vragen en 10 antwoorden

Hoe veilig is mijn spaargeld

Hoewel het altijd mogelijk is dat een bank failliet gaat, wil dat nog niet zeggen dat je direct jouw spaargeld kwijt bent. De banken met een Nederlandse bankvergunning hebben onderling een regeling afgesproken. Valt jouw bank onder het Nederlandse depositogarantiestelsel? Dan kun je jouw spaargeld vaak terug krijgen. Ook in andere Europese landen hebben ze een depositogarantiestelsel, dit kan wel afwijken van het Nederlandse garantiestelsel.

Het Nederlandse depositogarantiestelsel

Als je een spaarrekening gaat openen, is het dus verstandig om het volgende na te gaan:

  • Valt de bank onder het depositogarantiestelsel?
  • Valt het product onder het depositogarantiestelsel?
  • Val je zelf, als rekeninghouder, onder het depositogarantiestelsel?
  • Valt het spaarbedrag onder het depositogarantiestelsel?

 

Je kunt bij jouw bank informeren of het product dat je hebt of wilt afsluiten onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt. De meeste banken geven hier ook informatie over op hun website. Alle banken – ongeacht het land van herkomst – zijn wettelijk verplicht je hierover te informeren. Ook kun je het vinden op de website van De Nederlandse Bank: www.dnb.nl. In de vergelijking op Independer zie je of een bank onder het depositogarantiestelsel valt en onder welk land dit garantiestelsel valt.

Het garantiebedrag

Het Nederlandse depositogarantiestelsel is verplicht een dekking van € 100.000 te bieden. Dit bedrag geldt per persoon, per instelling (ongeacht het aantal rekeningen). Bij een ‘en/of-rekening’ geldt dit maximum per persoon. Je kunt hierop dus tot € 200.000,- veilig sparen.

Hoe weet ik of een bank betrouwbaar is?

In Nederland houden de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) toezicht op de bankensector. De AFM let er onder meer op dat banken werken zoals in de wet is vastgelegd en controleert of aanbieders de juiste informatie aan de consumenten geven over hun producten.

DNB houdt toezicht op de financiële situatie van een bank. Een bank die een vergunning heeft van DNB staat onder toezicht en voldoet daarmee aan het depositogarantiestelsel. Op de website van DNB (www.dnb.nl) kun je zien of jouw bank onder het depositogarantiestelsel valt. Als je meer zekerheid wilt of jouw bank betrouwbaar is, kun je het volgende doen:
•Kijk of de bank onder het depositogarantiestelsel valt, hiermee heb je meer zekerheid over jouw spaargeld.
•Kijk in onze vergelijking naar de klantopinie, hier zie je hoe andere consumenten denken over de verschillende aanbieders.
•Begin eerst met het storten van een klein bedrag en kijk of alles volgens afspraak verloopt. Controleer of alle voorwaarden en informatie kloppen. Is dit naar jouw wens, dan kun je meer spaargeld overmaken.

Wat is een digicode?

Met de digicode log je makkelijk in op Internet Bankieren. Een digicode is een combinatie van een persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord. Als je een spaarrekening van RegioBank opent, kun je de digicode direct aanvragen bij jouw Adviseur.

Kan ik als Zakelijke klant ook een digicode krijgen?

Binnen RegioBank is het beleid dat Zakelijke klanten altijd een digipas moeten gebruiken, ook als zij alleen een spaarrekening hebben. Omdat er onder een zakelijk contract vaak meerdere gebruikers zijn gekoppeld, is het verstrekken van een digicode uit veiligheidsoverweging niet toegestaan. Een digicode bestaat uit een gebruikersnaam en wachtwoord en kan dus niet worden ingenomen bij vertrek. Een vertrekkende gebruiker kan dus nog steeds gebruik maken van de rekening(en) met alle gevolgen van dien.

Wat zijn de voordelen van de digicode?

Altijd online inzage in de rekeningen, 7 dagen per week, 24 uur per dag.
Je hoeft de digipas niet bij je te dragen om je op Internet Bankieren aan te melden. Je kunt snel en gemakkelijk over jouw geld beschikken.

Verlies of diefstal van uw bankpas

In Nederland
Is je Wereldpas gestolen of heb je hem verloren in Nederland? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de bankpassenmeldcentrale om misbruik te voorkomen. Je belt hiervoor naar 0800 – 03 13.

In het buitenland
Bent je jouw Wereldpas kwijtgeraakt in het buitenland? Bel dan naar +31 88 385 53 72. Jouw pas wordt dan onmiddellijk geblokkeerd. Vraag daarna bij je Zelfstandig Adviseur een nieuwe betaalpas aan.

Heb je op dat moment geen andere mogelijkheden meer om aan geld te komen? Bel dan 0031 30 219 68 70 (24 uur per dag bereikbaar) en vraag Emergency cash aan. Dat is een gratis service van RegioBank waarmee wij contant geld voor je regelen in geval van nood in het buitenland.

Overstappen naar RegioBank

Met de Overstapservice is het heel gemakkelijk om van bank te veranderen. Overstappen naar RegioBank is dus zo gebeurd. De Zelfstandig Adviseur van RegioBank helpt je de overstap snel te regelen. Er is altijd een Adviseur bij je in de buurt. Open een rekening en vraag direct de Overstapservice aan. Je geeft zelf aan wanneer je de overstap laat ingaan. Dit kan minimaal twee weken en maximaal drie maanden na de datum van invullen.